El Decret Llei 19/2021 del 31 d’agost, fou aprovat a Catalunya per adaptar el Codi Civil de Catalunya a la Convenció de Nova York de 13 de desembre de 2006 sobre el dret de les persones amb discapacitat; així com per cobrir el buit legal que generava a Catalunya la llei estatal 8/2021 de 2 de juny, que reforma la legislació civil estatal i el procediment judicial de la modificació de la capacitat, eliminant el procés d’incapacitació, substituint-lo per mesures de recolsament a les persones amb discapacitat, en l’exercici de la seva capacitat jurídica.
Aquesta reforma catalana del procediment de modificació judicial de la capacitat, era una solució provisional fins que no estigués conclosa la regulació definitiva, però ja estableix les bases del model futur català en matèria de capacitat jurídica i ajuts a la mateixa.
La pretensió és la de promoure un canvi de mentalitat, on la institució de suporta a la persona discapaç estigui adaptada concretament a la seva necessitat personal, defugint de models estàndards. Ja no es busca ni es permet que la figura jurídica substitueixi la voluntat de la persona, ni que li indiqui el què ha de fer, sino que adaptant-se a les seves necessitats reals, ha d’esbrinar la seva voluntat per a que sigui efectivament satisfeta.
Al març de 2022 es va aprovar la memòria preliminar de l’avantprojecte de llei de modificació de Codi Civil de Catalunya en matèria de suport en capacitat a les persones amb discapacitat.
RÈGIM D’ASSISTÈNCIA
Disposa la norma que la persona de més de 60 anys que necessiti suport per exercir la seva capacitat jurídica, en condicions d’igualtat, pot sol·licitar la constitució de l’assistència regulada als articles 226-1 a 226-7 del Codi Civil de Catalunya, continguts al capítol VI del títol II del llibre segon del mateix.
El nou règim jurídic que s’estableix a partir d’ara, reemplaça a Catalunya les tuteles i curateles, les potestats parentals prorrogades i rehabilitades, i altres règims tutelars.De manera que, s’han eliminat les tradicionals institucions de protecció, és a dir:
- La tutela, del discapaç que només es constituirà en relació amb els menors d’edat que no estiguin protegits per la pàtria potestat.
- La curatela s’aplica a la resta d’Espanya. A Catalunya la curatela s’ha suprimit, encara que, a la pràctica, la funció de l’assistent i del curador és idèntica. L’assistent dota de suports a les persones amb discapacitat només en aquells àmbits en què ho requereixin. Sobretot tenint en compte que, amb caràcter general, són figures assistencials i només excepcionalment seran figures representatives.
- Queda eliminada la pàtria potestat prorrogada o rehabilitada, ja que quan la persona amb discapacitat arribi a la majoria d’edat, se li prestaran els suports que necessiti (com a la resta de persones amb discapacitat).
- Queda eliminada la prodigalitat, que ja no té cap regulació autònoma.
La reforma que introdueix el nou règim jurídic permet aplicar l’assistència amb tot el ventall de facultats que la persona pugui necessitar, i incorpora com a novetat, que es pot designar la persona que ha de prestar l’assistència tant per via judicial, com fins ara, com mitjançant l’atorgament d’una escriptura pública notarial.
A partir d’ara ja no es poden constituir, en relació amb les persones de més de 60 anys, la tutela, la curatela i la potestat parental prorrogada o rehabilitada, sinó que als discapaços se’ls aplicarà, si escau, un règim d’assistència. A més, mentre no es produeixi la futura reforma del conjunt d’institucions de protecció de la persona; la tutela i la curatela s’aplicaran només a les persones menors d’edat, sense perjudici que el règim legal del càrrec de la tutela sigui aplicable supletòriament a l’assistència, en tot allò que no s’oposi al règim propi.
MODIFICACIONS LEGISLATIVES
Les modificacions legislatives que han canviat són les següents:
- Llibre segon del Codi Civil de Catalunya (La llei 16567/2010): es modifica el capítol VI del títol II. (arts 226-1 fins al 226-8).
- Decret 188/1994, de 28 de juny, de creació de la Comissió d’Assessorament i Supervisió de les persones jurídiques sense ànim de lucre que tinguin atribuïda la tutela de menors o d’incapacitats: se’n modifica el títol i passa a ser Decret 188/1994, de 28 de juny, de creació de la Comissió d’Assesorament i Supervisió de les persones jurídiques sense ànim de lucre que tinguin atribuides la tutela de menors o mesures de suports a les persones amb discapacitats en l’exercici de la seva capacitat jurídica.
- Decret 30/2012, de 13 de març, del Registre de nomenaments tutelars no testamentaris i de poders atorgats en previsió d’incapacitat i del Registre de patrimonis protegits: se’n modifica el títol i passa a ser Decret 30/2012, de 13 de març, del Registre de nomenaments no testamentaris de suports a la capacitat jurídica i del Registre de patrimonis protegits.
PROPOSTA QUE S’ESTÀ TREBALLANT EN LA SECCIÓ DE PERSONA I FAMÍLIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA
Els principis per fer la proposta de reforma són els de l’article 11 de la Convenció de NY i bàsicament són els següents:
- Reconeixement de la capacitat jurídica de totes les persones: desaparició de la distinció que es feia entre la capacitat jurídica i la capacitat temporal. Ara només hi ha una capacitat, que és la capacitat jurídica.
- Reconeixement de l’autonomia personal: a tota persona se la reconeix com a persona, i la seva voluntat és el punt de partida i arribada en la seva autonomía.
- Cap persona pot representar legalment a una altra persona major d’edat, sense poder exprés d’aquesta.
- Desaparició del procediment d’incapacitació: s’ha de potenciar i evitar la interferència en la vida del discapaç i evitar un procediment judicial.
CONCLUSIÓ
El Codi Civil Català sostenia la incapacitació de les persones, i les institucions tradicionals de suport a la persona amb discapacitat; la qual cosa implica el reemplaçament de la voluntat en la presa de decisions del discapaç. El Decret Llei 19/2021, del 31 d’agost de 2021, adapta el Codi Civil de Catalunya a la reforma del procediment de modificació judicial de la capacitat, que va entrar en vigor el 3 de setembre de 2021.
En la seva regulació, s’ha adaptat la normativa als nous procediments de provisió de suport que estan ara en Catalunya, i a més s’han revisat les mesures que s’apliquen a les persones que en l’actualitat estan subjectes a alguna de les institucions tutelars regulades per la legislació civil catalana.
A continuació, us deixem articles que poden ser del seu interès seguint el tema exposat.
https://bozarucosa.com/blog/discapacidad-del-trabajador/
https://bozarucosa.com/blog/mayor-apoyo-legal-a-personas-con-discapacidad/
https://bozarucosa.com/blog/desaparece-la-incapacitacion/
https://bozarucosa.com/blog/los-incapaces-y-las-instituciones-sobre-proteccion-de-la-persona-2/


